Edushop Header & Footer
Netwerkbijeenkomst voor Leescoördinatoren
Categorie Deskundigheids-bevordering docenten
Tags deskundigheidsbevordering Leescoördinator Netwerk Primair onderwijs
Prijzen
  • Leescoördinator gratis
Terug

Netwerkbijeenkomst voor Leescoördinatoren

Van BEGRIJPEND LEZEN naar WERKEN MET RIJKE TEKSTEN?!

Het begrip RIJKE TEKSTEN is in de Conceptkerndoelen Leergebied Nederlands (SLO 2023) opgenomen en kent inmiddels een definitie:

Een rijke tekst is een tekst die:

  • de leerling raakt, prikkelt en uitdaging biedt;
  • de leerling helpt bij het begrijpen van en het leren over zichzelf en de wereld;
  • de leerling uitnodigt tot nadenken en betekenis geven;
  • de leerling betekenisvolle verbanden binnen en tussen teksten laat leggen;
  • afwisselend en veelzijdig taalgebruik heeft;
  • een gelaagde of originele tekstinhoud heeft;
  • authentiek is en afkomstig van een herleidbare bron.

Bron: https://geletterdheidenschoolsucces.blogspot.com/

EN DAN….?

Wat betekent dit voor mijn dagelijkse praktijk?
Hoe zet ik rijke teksten in bij wereldoriëntatie?
En doe ik daarnaast ook nog een les begrijpend lezen?
En waar vind ik rijke teksten?
En hoe kan ik als leescoördinator bij dit thema ‘mijn rol pakken’?
En kan de leesconsulent hierin in ondersteunen?
En…………..

Tijdens de netwerkbijeenkomst van 6 november gaan we op zoek naar antwoorden op bovenstaande vragen, verbinden we theorie en praktijk en gaan we vooral zelf aan de slag met het thema RIJKE TEKSTEN – zodanig dat je er in de dagelijkse praktijk meteen je voordeel mee kan doen.

Denk vooraf al eens na over waar je als school staat als het gaat om RIJKE TEKSTEN – zonder waardeoordeel en als ‘startpunt voor jezelf in je rol als leescoördinator’.

Heb je concrete vragen of subthema’s die je die middag graag terugziet, geef deze dan s.v.p. door aan educatie@dedomijnen.nl

De locatie wordt nog nader bepaald.

Om je aan te melden: klik op de knop reserveren.

Helaas zijn er geen datums meer beschikbaar.